Klinika ortopedii

Zespół cieśni kanału nadgarstka to zespół nerwobólów w części ręki zaopatrywanej przez nerw pośrodkowy. Zgłaszane dolegliwości obejmują uczucie drętwienia, mrowienia i parestezji występujących głównie w obrębie palców II i III.

W początkowym etapie choroby pojawiają się drętwienia i zaburzenia czucia występujące głównie w nocy. Z biegiem czasu dolegliwości się utrwalają i nasilają. W celu usunięcia przyczyny dolegliwości należy wykonać zabieg polegający uwolnienia kanału nadgarstka. Kanał nadgarstka znajduje się po stronie dłoniowej nadgarstka, z trzech stron otoczony jest kośćmi nadgarstka i od góry przez więzadło poprzeczne dłoniowe. Jest strukturą, przez którą przechodzą nerwy, naczynia krwionośne oraz ścięgna. W zespole cieśni nadgarstka dochodzi do sytuacji, gdy wszystkie struktury przestają się mieścić w kanale i powodują przygniecenie nerwu pośrodkowego do więzadła poprzecznego dłoniowego. Uciśnięty nerw pośrodkowy jest odpowiedzialny jest za dolegliwości bólowe i parestezje. Długotrwały ucisk na nerw pośrodkowy powoduje jego niszczenie i nasilanie dolegliwości.

Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. Zniesione jest czucie bólu w miejscu, gdzie odbywa się operacja. Zabieg możemy wykonać metodą klasyczną lub laparoskopowo. W zależności od metody wykonuje się odpowiednie cięcie po stronie dłoniowej nadgarstka. Następnie odnajduje więzadło poprzeczne i przecina je, powodując uwolnienie uciśniętego nerwu pośrodkowego.

Przed wyjściem do domu pacjent zostanie poinformowany o zalecanym sposobie rehabilitacji.